Posty

INNOWACYJNOŚĆ W SZKOLE

Obraz
Kiedy myślimy o szkole przyszłości i porównujemy naszą wizję z rzeczywistością, wiemy, że są to dwie różne sprawy. Szkoła w Polsce idzie swoją drogą, a świat swoją. Często jest to spowodowane brakiem dobrego dofinansowywania placówek, ale nierzadko konserwatywnym podejściem samych nauczycieli do procesu nauczania. W swoim wystąpieniu na #Hackatonie u Bartosza Chysia  AKCJA AKTYWIZACJA  podkreślałam wagę podejmowania aktywności przez uczących. Często to właśnie od ich zaangażowania w proces edukacyjny, zmiany nastawienia do roli, którą pełnią i wdrożenia przemyślanych działań, zależy efektywność nauczania i zbliżenie się choć trochę do nowocześniejszego sposobu uczenia. Z zaproponowanych działań aktywizujących - po pierwsze nauczyciela, a po drugie włączających w aktywność uczniów - innowacje wydają się odgrywać znaczącą rolę.  Innowacja pedagogiczna jest procesem polegającym na przekształceniu istniejących możliwości w nowe idee i wprowadzenie ich do praktycznego zastosowania (

PROJEKTOWE I INTERDYSCYPLINARNE WSPIERANIE SAMODZIELNOŚCI UCZNIA

Obraz
Refleksje związane z tematem wspierania samodzielności ucznia zostały zebrane po prelekcji podczas V spotkania Redzkiego Klubu Kreatywnego Nauczyciela, którego organizatorem jest Irmina Żarska ( Irmina Żarska-Rysunkowy język polski ). Czym jest samodzielność uczniowska? Czy w ogóle taka istnieje? Jak ją kształtować? W jaki sposób wspierać? Wincenty Okoń definiuje ją jako formę pracy wymagająca samodzielnego zaplanowania, wykonania i skontrolowania własnej działalności pod ogólną opieką i kontrolą nauczyciela. Włodzimierz Szewczuk uważa, że jest to proces stopniowego osiągania przez jednostkę kontroli nad czynnikami determinującymi działanie. Nie ulega wątpliwości, że samodzielność to cecha myślenia i działania człowieka, warunkująca poziom jego aktywności, osiągnięć w różnych strefach działania, wyznaczająca poziom regulacji stosunków człowieka ze światem, jak i sterowania własną aktywnością. Stanowi element składowy celów kształcenia, rozwijania się w toku wykonywanych zadań i jednocz

NOCNE ŻYCIE BELFRÓW

Obraz
Razem z Agatą Karolczyk - Kozyrą ( Kreatywny polonista ) i techniczną opieką Irminy Żarskiej ( Irmina Żarska - Rysunkowy język polski ) zorganizowałyśmy 15.01.2021 roku pierwszą Lubuską Noc Belfrów online.  Wydarzenie to patronatem objęli: Wiosna Edukacji , Plan daltoński oraz Wydawnictwo SENSOR . W spotkaniu wzięło udział 17 prelegentów, 3 gości specjalnych (Ewa Radanowicz oraz Anna i Robert Sowińscy) i ponad stu uczestników.  Zaproszeni prelegenci podczas swoich wystąpień dzielili się dobrą energią, doświadczeniami, interdyscyplinarnymi inspiracjami związanymi z aktywnym zdalnym nauczaniem. Wśród gości znaleźli się poloniści, językowcy, pedagodzy, nauczyciele przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, wychowania fizycznego, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, czyli reprezentanci wszystkich dziedzin na wszystkich szczeblach edukacji. Zaproszenie przyjęła m.in. Zyta Czechowska, czyli Nauczyciel Roku 2019 oraz Jolanta Majkowska ( Specjalni.pl ) Na Lubuskiej Nocy Belfrów obecna by

WARIACJE IKONOGRAFICZNE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO

Obraz
Jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów  -  przysłowie chińskie. Odkąd przeczytałam w publikacji Asi Krzemińskiej Kodowanie na humanie o stronie The noun project  działającej na licencji CC BY 4.0 , bardzo często na swoich lekcjach sięgam do materiału ikonograficznego. Uważam, że stanowi on doskonałą bazę do realizacji podstawy programowej z języka polskiego, ale jest również narzędziem, które pozwala kształcić kluczowe kompetencje i rozwijać najbardziej przydatne umiejętności: tworzenia sensu, transdyscyplinarność, inteligencję społeczną, myślenie projektowe, zarządzanie poznawcze,  adaptacyjne myślenie. Oto kilka propozycji, jak skutecznie wykorzystywać symbole na lekcjach języka polskiego. Nie lubię tworzyć tzw. sprawdzianów z treści lektury. Natomiast zawsze ciekawi mnie, czy uczeń sięgnął po zadany tekst, czy dostrzega najważniejsze związki przyczynowo-skutkowe zaprezentowane w utworze. Dlatego też na pierwsze lekcje dotyczące lektury przygotowuję zestaw ikon. Zadaniem ucz

PROJEKTOWE LOVE

Obraz
  Jedną z moich ulubionych metod pracy z uczniami jest metoda projektu.  Uwielbiam wykorzystywać sprawdzone sposoby na to, by uczniowie zyskali umiejętności przydatne im w dalszym życiu. Nie da się ukryć, że łatwiej żyje się osobom, które umieją rozwiązywać twórczo i kreatywnie problemy, sprawnie podejmują decyzje, odpowiednio selekcjonują informacje, potrafią zorganizować sobie pracę, są odpowiedzialni, komunikatywni i oswojeni z publicznymi wystąpieniami.  Praca metodą projektu trenuje właśnie te umiejętności, dlatego dobrze jest zacząć ją wdrażać do swojego warsztatu, ucząc najmłodsze zespoły klasowe.  Wdrażanie umiejętności pracy metoda projektu powinno objąć kilka etapów: Rozpoczynamy od wymyślenia tematu projektu. Mamy tu dowolność, jednak dobrze jest, gdy temat obejmie treści pp lub znacznie je poszerzy i połączy wiadomości z wielu przedmiotów. Następnie tworzymy grupę projektową. Najlepiej, gdy grupa liczy do sześciu osób. Moje doświadczenie podpowiada mi, że projekt realizowan

WAKACYJNY SPOWIEDNIK

Obraz
Niewiele wydarzeń w życiu człowieka [...] napełnia jego duszę taką bezgraniczną radością i poczuciem nieskrępowanej swobody, jak pierwszy dzień wakacji [...]. Lato czeka jak wystawny, wspaniały bankiet, a dni są wypełnione po brzegi słodkim, płynącym powoli czasem, pozwalającym do woli rozkoszować się każdym daniem.   Dan Simmons ,  Letnia noc Zawsze z utęsknieniem czekam na ten magiczny czas, na odpoczynek po wypełnionym ogromem zadań roku szkolnym. Ten był naprawdę wyjątkowy... Mnogość spraw, które mnie wciągnęła, nadała mu niepowtarzalny bieg.  Ponieważ zamierzam w pełni uczestniczyć w letnim, wystawnym bankiecie, rozkoszując się spokojem i wszelkimi wspaniałościami, chcę dokonać pewnych podsumowań... Niewątpliwie ciągle podążam naprzód, co mnie bardzo cieszy. Wiele razy mówiłam o tym, jak bardzo ważne jest pielęgnowanie w sobie pasji i chęci do działania. Moje w przemijającym roku szkolnym koncentrowały się na rozwoju, dzieleniu się i wychodzeniu ze strefy komfortu. Rozwój. Niewąt