LITERACKIE ŚLEDZTWO

 


Nie da się ukryć, że najbardziej efektywne zajęcia to takie, w których uczniowie wykazują się pełnym zaangażowaniem. Na moich zajęciach sprawdza się pomysł zainteresowania uczniów poprzez osadzenie ich w jakiejś roli - np. detektywa, który zajmuje się przeprowadzeniem lekturowego śledztwa.

Taką formułę wykorzystałam kilkakrotnie podczas omawiania "Balladyny" Juliusza Słowackiego. Oto jak pracowaliśmy.

Na początku uczniowie dzielą się na zespoły. Robią to w sposób dowolny, możemy też wykorzystać dowolny program do losowania (Wheeldecide lub opcja losowania na np. na Classroomscreenie).

Wybierają nazwę dla swojej agencji detektywistycznej i wykonują wizytówkę. W tym momencie zazwyczaj przemycam trochę zadań matematycznych - proszę, żeby wykonali wizytówkę o określonych wymiarach i w odpowiedniej skali.





Po wykonaniu tego działania agencje otrzymują informację o dokonanych nad jeziorem Gopło zbrodniach. Ich zadaniem jest przeprowadzić śledztwo w tej sprawie i znaleźć sprawcę. 

Młodzi agenci zakładają akta sprawy, w których muszą umieścić:

  • opis miejsca zbrodni wraz z mapą, na której widoczne są najważniejsze miejsca akcji,
  • ślady zbrodni w wersji zdjęciowej lub rysunkowej,
  • poszlaki (nieudowodnione przypuszczenia, które mogą stanowić przyczynę oskarżenia),
  • zeznania świadków zbrodni,
  • listę podejrzanych wraz z motywami popełnienia zbrodni (tu warto zasugerować wybór między zbrodnią popełnioną w afekcie i z premedytacją),
  • opcjonalnie portret psychologiczny sprawcy.
Na końcu śledczy wybierają osobę pasującą do profilu sprawcy i spisują akt oskarżenia w oparciu o materiał dowodowy (warto, by był on na bieżąco gromadzony na tablicach / arkuszach - jak w filmie lub serialu detektywistycznym).

Ostatnie śledztwo udało mi się przeprowadzić stacjonarnie w szkole:











Zadania są jednak tak uniwersalne, że spokojnie można je zaadaptować do wersji online:

  • akta sprawy można wykonać w dowolnym narzędziu do tworzenia prezentacji (PowerPoint, Canva, Sway) lub Wakelecie lub Padlecie,
  • opis miejsca zbrodni w mapach Google,
  • ślady zbrodni z wykorzystaniem strony do otwartych zasobów darmowych zdjęć ,
  • poszlaki (nieudowodnione przypuszczenia, które mogą stanowić przyczynę oskarżenia) i lista podejrzanych wraz z motywami popełnienia zbrodni (tu warto zasugerować wybór między zbrodnią popełnioną w afekcie i z premedytacją) może zostać stworzona w dowolnym edytorze tekstu,
  • zeznania świadków zbrodni uczniowie mogą nagrać na dyktafon,
  • do tworzenia portretu psychologicznego sprawcy można wykorzystać generator postaci,
  • można również zaproponować stworzenie traileru do serialu lub filmu kryminalnego opartego na tym śledztwie i wykonać streszczenie dla Netfliksa.
"Balladyna" Juliusza Słowackiego to jedna z moich ulubionych lektur szkolnych. Zdecydowanie otwiera pole do kreatywnych działań z uczniami.
W kolejnych wpisach przedstawię dziennikarskie i interdyscyplinarne pomysły na cykle lekcji poświęcone temu utworowi.


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

WARIACJE IKONOGRAFICZNE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO

CZY KOBIETY SĄ Z WENUS, A MĘŻCZYŹNI Z MARSA?