CZY KOBIETY SĄ Z WENUS, A MĘŻCZYŹNI Z MARSA?
Dziś w ósmej klasie przewrotnie zadałam na samym początku lekcji pytanie, czym jest seks i kiedy powstaje. Odpowiedzi oscylowały tylko i wyłącznie wokół zbliżenia fizycznego, uprawiania miłości fizycznej. Niejakim zaskoczeniem było dla uczniów wyjaśnienie, że słowo "seksualność" to tak naprawdę wszelkie zagadnienia mające związek z naszą płciowością, która zaczyna się kształtować wtedy, gdy dochodzi do zapłodnienia (!).
Odczarowaliśmy nieco pojęcie seksu, by zastanowić się nad tym, jakie dwa obszary wyznaczają naszą płciowość. Dzięki wspaniałym grafikom od WDŻ dla zaawansowanych ósmoklasiści wskazali płciowość metrykalną wyznaczaną przez narządy płciowe i określaną w dniu narodzin oraz tożsamość płciową, czyli wewnętrzne przekonanie i wiedza, jakiej kto jest płci. Następnie zaczęliśmy się zastanawiać, czym jest kobiecość i męskość.
Na początku "odkrywaliśmy" cechy typowo kobiece i te, które kojarzone bywają tylko i wyłącznie z mężczyznami. Od początku zarysował się wyrazisty i mocno stereotypowy podział na wrażliwe, opiekuńcze kobiety i silnych, zdecydowanych mężczyzn. Kolejne zadanie zmuszające uczniów do refleksji polegało na wymienieniu najbardziej pożądanych i dobrze opłacanych zawodów. Podzieliliśmy je według częstotliwości wykonywania ich przez mężczyzn i kobiety. Znowu okazało się, że ósmoklasiści do zawodów związanych z przewodnictwem, kierowaniem, doradzaniem wybierają mężczyzn, a do tych skupionych wokół szeroko pojętej pomocy innym wyznaczali kobiety. Od tego gładko przeszliśmy już do pola rodziny - należało wymienić obowiązki domowe wykonywane przez kobiet i mężczyzn. Wszystkie te zadania miały na celu przypomnieć uczniom pojęcie stereotypu, zmusić ich do zastanowienia, skąd wzięły się stereotypy związane z płcią i co wpływa na ich zakorzenienie w naszym życiu. Aby ułatwić wyciągnięcie wniosków, pokazałam uczniom pobrane z sieci dwie prezentacje dotyczące wizerunków kobiet i mężczyzn w reklamach, które wykorzystując stereotypy, utrwalają je w naszej kulturze.
Wnioski posłużą do rozpoczęcia na kolejnej lekcji wychowania do życia w rodzinie dyskusji nt. sytuacji, do których doprowadza stereotypowe myślenie i traktowanie innych. Wykorzystam grafiki i filmy dostępne w sieci:
- Be a lady, thay said...
- Reklamę Gillette:
Źródło grafiki |
Ponieważ celem cyklu zajęć jest rozprawienie się ze stereotypizacją w zakresie płci oraz wzmocnienie postawy akceptacji, chciałabym, aby podczas kolejnego spotkania uczniowie zaprezentowali swoje rozumienie/postrzeganie kobiecości i męskości.
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ - cykl lekcji w Wakelecie.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńNo niestety zdarza się tak, że jest spory problem, jeśli chodzi o związki, ponieważ zdarzają się i takie, które są toksyczne. Jeśli jesteście zainteresowani, to na stronie https://kobiecystyl.pl/toksyczny-facet-10-sygnalow-ktore-pomoga-ci-go-rozpoznac/ przeczytacie sobie o toksycznych mężczyznach i może to będzie jakąś przestrogą.
OdpowiedzUsuńCo sądzicie o wprowadzaniu Polskich produktów na rynki wschodnie? mam firmę i załatwiam certyfikacja rosja oraz inne dokumenty w CCRW. Chciałabym wprowadzić nasze produkty na wschodzie. uważam, ze firmy z Polski mają tam większe szanse na wybicie się niż na zachodzie.
OdpowiedzUsuńNo czasem te różnice naprawdę widać. Niestety wiele związków też się rozpada i nie da się tego naprawić. Co zatem zrobić, jeśli się rozstaliśmy, a dalej kogoś kochamy? Są jakieś sposoby, aby o tym zapomnieć? Można przeczytać o tym na stronie https://zagrajmywzycie.pl/jak-zapomniec-o-kims-kogo-sie-kochalo/ .
OdpowiedzUsuńMożna powiedzieć, że w psychice pomiędzy dwoma płciami pojawiają się jakieś różnice, co oczywiście jest udowodnione naukowo, ale też zdarzają się wyjątki. Na pewno pod uwagę trzeba wziąć to, że każda z płci może mieć problemy natury psychicznej, w której pomoże np. psychoterapeuta https://psycholog365.pl/ .
OdpowiedzUsuń