LITERACKIE ŚLEDZTWO
Nie da się ukryć, że najbardziej efektywne zajęcia to takie, w których uczniowie wykazują się pełnym zaangażowaniem. Na moich zajęciach sprawdza się pomysł zainteresowania uczniów poprzez osadzenie ich w jakiejś roli - np. detektywa, który zajmuje się przeprowadzeniem lekturowego śledztwa.
Taką formułę wykorzystałam kilkakrotnie podczas omawiania "Balladyny" Juliusza Słowackiego. Oto jak pracowaliśmy.
Na początku uczniowie dzielą się na zespoły. Robią to w sposób dowolny, możemy też wykorzystać dowolny program do losowania (Wheeldecide lub opcja losowania na np. na Classroomscreenie).
Wybierają nazwę dla swojej agencji detektywistycznej i wykonują wizytówkę. W tym momencie zazwyczaj przemycam trochę zadań matematycznych - proszę, żeby wykonali wizytówkę o określonych wymiarach i w odpowiedniej skali.
Po wykonaniu tego działania agencje otrzymują informację o dokonanych nad jeziorem Gopło zbrodniach. Ich zadaniem jest przeprowadzić śledztwo w tej sprawie i znaleźć sprawcę.
Młodzi agenci zakładają akta sprawy, w których muszą umieścić:
- opis miejsca zbrodni wraz z mapą, na której widoczne są najważniejsze miejsca akcji,
- ślady zbrodni w wersji zdjęciowej lub rysunkowej,
- poszlaki (nieudowodnione przypuszczenia, które mogą stanowić przyczynę oskarżenia),
- zeznania świadków zbrodni,
- listę podejrzanych wraz z motywami popełnienia zbrodni (tu warto zasugerować wybór między zbrodnią popełnioną w afekcie i z premedytacją),
- opcjonalnie portret psychologiczny sprawcy.
Zadania są jednak tak uniwersalne, że spokojnie można je zaadaptować do wersji online:
- akta sprawy można wykonać w dowolnym narzędziu do tworzenia prezentacji (PowerPoint, Canva, Sway) lub Wakelecie lub Padlecie,
- opis miejsca zbrodni w mapach Google,
- ślady zbrodni z wykorzystaniem strony do otwartych zasobów darmowych zdjęć ,
- poszlaki (nieudowodnione przypuszczenia, które mogą stanowić przyczynę oskarżenia) i lista podejrzanych wraz z motywami popełnienia zbrodni (tu warto zasugerować wybór między zbrodnią popełnioną w afekcie i z premedytacją) może zostać stworzona w dowolnym edytorze tekstu,
- zeznania świadków zbrodni uczniowie mogą nagrać na dyktafon,
- do tworzenia portretu psychologicznego sprawcy można wykorzystać generator postaci,
- można również zaproponować stworzenie traileru do serialu lub filmu kryminalnego opartego na tym śledztwie i wykonać streszczenie dla Netfliksa.
Super. Uwielbiam takie lekcje❣️
OdpowiedzUsuńJa również!
UsuńBardzo, bardzo dziękuję za źródła narzędzi!!! <3 <3 <3
OdpowiedzUsuń