DZIENNIKARSKA PRZYGODA



Kolejny pomysł na omówienie Balladyny Juliusza Słowackiego w trybie off- i online to edukacyjna przygoda polegająca na zamianie uczniów w dziennikarzy przygotowujących nowy numer czasopisma Głos Gopła. Zarówno wersja stacjonarna jak i zdalna nie będzie wymagała od nas stawania na rzęsach. W prosty sposób można przygotować bazę do lekcji, w trakcie której uczniowie samodzielnie przejdą przez treść lektury i wypracują różnorodne formy wypowiedzi pisemnej. 

W planowaniu takich działań najbardziej lubię wykorzystywać proste, intuicyjne w obsłudze narzędzia TIK. W każdej edukacyjnej sprawie pomocny będzie Wakelet, sprawdzi się również niezawodna Canva albo specjalnie stworzony z myślą o takich inicjatywach Smore. Tym razem wybrałam jednak bardzo przydatne Google Sites, czyli googlowską stronę do tworzenia witryn internetowych. Zredagowałam wzór, wstawiłam zdjęcia, opracowałam tytuły. Podczas powtórki do egzaminu poproszę ósmoklasistów o zredagowanie tekstów. Najbardziej wzorcowe prace uczniowie umieszczą na tej stronie. 

Zadaniem młodych dziennikarzy będzie opracowanie nowych artykułów związanych z treścią lektury. Na sam początek będą musieli stworzyć reportaż dotyczący nadgoplańskiej okolicy i wskazać w nim piękno i różnorodność natury tego regionu. Zależy mi, żeby w tym reportażu uwzględnili legendy dotyczące jeziora i wyjaśnili, kim jest Goplana. Zadanie będzie od nich wymagało wyszukania i wyselekcjonowania odpowiednich informacji. 




Znakiem rozpoznawczym Balladyny niewątpliwie są maliny, dlatego poproszę uczniów, by opisali tę roślinę, znaleźli i wymienili jak najwięcej jej zalet i zdrowotnych właściwości, może także wskazówek uprawy w ogrodzie i np. na balkonie. Potem przyjdzie czas na malinowy kącik kucharski i stworzenie przynajmniej trzech potraw z tym owocem w roli głównej. Interdyscyplinarność i użyteczność tych zadań powinna przypaść uczniom do gustu.



I wreszcie nadejdzie czas na emocjonujące tajemnice! Najpierw trzeba będzie stworzyć materiał dotyczący zagadkowego mieszkańca puszczy nad Gopłem, a następnie zredagować notkę prasową o morderstwie popełnionym w sercu lasu.



W tym miejscu warto pokusić się o utrwalenie formy wywiadu i poprosić o zapis rozmów ze świadkami przerażającego odkrycia.



Jedną z form, której znajomość jest wymagana na egzaminie ósmoklasisty, jest ogłoszenie. Z mojego doświadczenia wynika, że trzeba systematycznie przypominać o wyznacznikach zawiadomienia, dlatego przemycam tę formę, gdzie tylko się da. W Głosie Gopła nie może przecież zabraknąć ogłoszenia dotyczącego poszukiwania mordercy Aliny i wskazania nagrody za jego znalezienie.



Ponieważ moi uczniowie mają problem z zapamiętaniem głównych bohaterów, to kolejnym dziennikarskim zadaniem jest przedstawienie nowej pary królewskiej - Kirkora i Balladyny i streszczenie historii ich związku.




Na sam koniec zostawiłam dwa artykuły, które zatytułowałam Niewyjaśnione zjawiska w okolicy! oraz Gdzie się podziała korona? W pierwszym młodzi dziennikarze zaprezentują wszystkie fantastyczne zdarzenia, które rozegrały się w okolicach Gopła, a w drugim streszczą legendę dotyczącą korony Piastów.





Nie byłabym sobą, gdybym w tym projekcie nie zostawiła uczniom pola do samodzielnego działania. Ostatnim etapem tworzenia tego czasopisma będzie artykuł podsumowujący wydanie.  Tematem głównym stanie się motyw władzy. Do ósmoklasistów należeć będzie wymyślenie tytułu i sformułowanie wniosków, które zaprezentują na stronie.

Przede mną jeszcze kilka tematów do zrealizowania, a potem ruszam z powtórkami do egzaminu. Jestem ciekawa, jak tę wersję utrwalania materiału przyjmą moi uczniowie.



Komentarze

  1. Jesli w tym roku chcesz spędzić urlop nad wodą to przyda ci się etui wodoszczelne. U mnie sprawdza się rewelacyjnie! Chorni telefon przed wodą w 100%

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

WARIACJE IKONOGRAFICZNE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO

LITERACKIE ŚLEDZTWO

CZY KOBIETY SĄ Z WENUS, A MĘŻCZYŹNI Z MARSA?